Zde je Pankrácovo, Servácovo, Bonifácovo a Žofiino.

Pankrác, Servác, Bonifác radí

Rady PSB jsou výsledem dlouholetých zkušeností vlastních i cizích, sbírkou jevů a pečlivě tříděných pozorování. Sporné rady jsou zcela eliminovány metodou pokus-omyl. Všechny méně bezpečné ověřující pokusy ovšem PSB prováděli výhradně na sobě a v žádném případě nebyla užívána zvířata či méně hodnotní humanoidi s politickými ambicemi.

Pitný režim

(Tedy režim pití, nikoliv režim k pití)
Režim pití během sportovního výkonu je jednoduchý: pij co je. Kromě extrémních podmínek vojenských prostorů, rozsáhlých lesů a Slovenska, není nutné s sebou vozit láhev. Běžně bývá v dosahu hospoda, nebo alespoň bufet. Na Slovensku použití lahve ospravedlňují hospody řídce rozmístěné a často zavřené. A není vyjímkou hospoda, kde mají jenom borovičku, což není nic proti ničemu, ale každému nemusí během stoupání sednout.

Co pít?

Pokud je nezbytně nutné použít láhev, mám vyzkoušeno, ze nejlepší je voda. Použití různých isostárů sice vypadá zajímavě, ale prakticky je na nic. Na kole se člověk potí a pot je hlavně voda a sůl. Takže k naprosto dostatečnému doplňování toho, co člověk jízdou ztrácí stačí voda a sůl. Energetické nápoje jsou sladké a jestli obsahují nějaké minerály, tak v tak malém množství, že by toho bylo třeba vypít hektolitry, nemluvě o ceně. Ve svých cyklistických začátcích jsem měl vždy po ruce lahev s isostárem. Párkrát jsem mi ale stalo, že jsem byl zničehonic po slabých stosedmdesáti kilometrech při sotva sedmatřiceti stupních ve stínu vyčerpán tak, že jsem musel upadnout do škarpy a čekat až se můj organismus celkově exhumuje. Pídil jsem se po příčině a zjistil jsem, že příčinou byl nedostatek minerálů - soli v těle a to i přes vydatnou konzumaci isostáru. Z toho patrno viděti jest, že energetické nápoje jsou v běžné cyklistice k ničemu. Opravdový závodník si během závodu sype do pusy sůl a zapíjí jí vodou. A tak to má být. No ale v hospůdce si dáme pivečko a k pivečku osolené jídlo. A k jídlu sladkou tečku v podobě poháru. Tohle je dokonale vyvážená kozistická strava. Pivo dodá tekutiny, vitamín B a nějaké ty další drobnosti, jídlo dodá náplň do žaludku, energii, minerály a sůl, no a zmrzlinový pohárek osvěží a vytvoří energetické rezervy. Panují různé, většinou zkreslené a vědecky nepodložené, názory na vhodnost požívání piva během sportovního výkonu. Já osobně neznám jediný důvod, proč pivo během jízdy na kole nepít. Následuje proto výčet důvodů, proč pívo pít:

Doplnění tekutin večer po výkonu.

Na tohle se nesmí zapomínat. Večer po výkonu je tělo vyčerpané a drobným nedodržováním popsaných režimů může postrádat materiál k plné regeneraci organismu během spánku. Proto je nutné zvolit větší večeři než obvykle. Též na počtu piv se nemá šetřit. Američtí vědci doporučují též proložit konzumaci nějakým tím panáčkem alespoň čtyřicetiprocentním. Nesmí se to ovšem přehnat, protože doplňování tekutin se může zvrhnout v bohapustou a nesportovní chlastanici. Kozista pak může strávit noc na záchodě v pokleku, což není dobré pro kolena a svalové partie nohou a zad. Drobná opice po ránu není na škodu. Naopak, doslova platí přísloví "za mě šlape opice". Alkohol v krvi je čistá forma energie a bolest hlavy se po pár kilometrech rozplyne. Takový kozista je pak ve sjezdech nejrychlejší, do kopce šlape za dva, zdraví pocestné a pořád se usmívá.

obrázek

Jídelní režim

(Nikoliv režim jídelny, ale režim stravování se)
Jak již bylo řečeno, jídlo má kupodivu hlavní funkci v doplňování energie. Jíme jej příborem, lžící nebo lžičkou. Ráno na lavičce před konzumem též možno rukama. Pro případy nouze se doporučují zakoupit na cestu různé tyčinky. Dobrá je tatranka, ale nesmí být teplo. To samé platí o čokoládě, za tepla se čokoláda v kapse plynule přemění na nápoj čokoládového typu, impregnuje drez a upadnete do podezření ze špatné funkce střevního traktu nebo z neschopnosti používat toaletní papír. V případě hladu nezbývá než takové fleky na drezu olizovat a nepřejte si vědět, co si pak o vás okolí myslí.

Jak často jíst?

Často. Říká se, že na kole se má jíst každou hodinu. Zase přehnaný názor. Jíst každou hodinu pak znamená dojíst, zaplatit a objednat si znovu. Jistě cítíte, že to není úplně v pořádku. Mluvíme přeci hlavně o kole a kolo by tak taky nemělo místo. Jíst se má asi tak jednou za tři hodiny čistého času. Pívo požívat samozřejmě častěji.

Co jíst před výkonem?

V našem případě tedy ráno, je třeba se najíst hlavně energeticky. Velmi vhodné jsou sýry, klobásky, mléko a dortíky. Minerály máme nachystané z večeře.

Co jíst při výkonu?

Jsou lidé, co říkají, že dvě hodiny před výkonem nejíst. Je to samozřejmě nesmysl. Kdyby se takový blábol dodržoval, muselo by se vstávat v pět, obědy protáhnout na čtyři hodiny a na vlastní výkon by nezbyl čas. Chce to trošku trénink, a není problém se nacpat a pak vyrazit na vrcholy. Během stoupání na kole je žaludek v klidu, má čas na poklidné zpracování stravy a občasné průniky žaludeční tekutiny do dutiny ústní jen má slova potvrzují. Při sjezdech naopak jídlo snižuje svou váhou těžiště kozisty a napomáhá tak stabilitě a rychlosti.

obrázek

Strava se má skládat
Jsou situace, kdy požadovaný výkon není tak velký nebo čas na jídlo je krátký. Tady je ideální zkrácená varianta: pivo a banánky v čokoládě.
Co jíst po výkonu?

Jak jsme již řekli, po výkonu je třeba se najíst více než obvykle. Žaludek je po dojetí rozdováděný a vše rád, ochotně a rychle zpracuje. Nachystá vám tak energii pro regeneraci během spánku.

Shrnutí

Zde uvádím heslovité shrnutí předchozích pravidel a rad pro snadnější zapamatování:

*/ Upozorňujeme, že veškeré zde zobrazené alkoholické nápoje jsou ve skutečnosti atrapy tvořené vodou a potravinářským barvivem.

Ubuntu Opera